DSC_0140-1

Brug for en forstærket ADHD-indsats

ADHD er et komplekst område, og der er enighed om behovet for en forstærket indsats. Men for at få et vellykket resultat skal flere forudsætninger være på plads – blandt andet at fokus flyttes fra diagnosticering og medicinering til et bredere udgangspunkt. Og at der sikres koordinering og kontinuitet i det kommunale system ved at udpege en sagsbehandler som forløbsansvarlig.

ADHD, tidligere kaldet DAMP, har længe optaget især børne-ungdomspsykiatere, psykologer og pædagoger – og optager nu i stigende grad også fagfolk i den sociale sektor. Der er således bred enighed, både fagligt, politisk og administrativt, om behovet for en forstærket indsats på området, som er utrolig komplekst.

Denne erkendelse er senest udmøntet i et nationalt projekt under Servicestyrelsen, som skal indeholde en langsigtet strategi for kommunale myndigheder for at forebygge alvorlige sociale vanskeligheder blandt børn og unge med ADHD.

Og der er meget at vinde ved en forstærket indsats: For den enkelte for eksempel ved at vende en ofte tilstedeværende negativ spiral med nederlag efter nederlag – og for samfundet: Mere stabilitet i form af mere stabile familieforhold, uddannelsesforløb med videre, mere stabil arbejdskraft, mindre kriminalitet, vold og misbrug.

Men trods enighed om behovet for og effekten af en forstærket indsats er der også på flere niveauer og blandt de mange faggrupper på området meget, der skal forhandles på plads, koordineres og afprøves for at opnå et vellykket resultat.

Et komplekst område

ADHD er et komplekst område. For eksempel kan personer med ADHD-symptomer være svære at afgrænse – i kraft af at kernesymptomerne (impulsivitet, hyperaktivitet og manglende evne til koncentration), der generelt er tydeligst hos børn, alle forekommer i en glidende overgang til normale tilstande. Men også i kraft af, at der ofte er mere eller mindre sammenfald med andre lignende tilstande, for eksempel inden for autismespektret. Og endelig fordi andre følgetilstande, for eksempel depressive tilstande, angsttilstande, tvangsmæssige tilstande, med tiden kan blive mere fremtrædende end de oprindelige ADHD-kernesymptomer.

Et andet forhold er, at tilstanden i mange år har været kendt hos børn og unge, men først i de senere år er erkendt tilstede i næsten samme omfang hos voksne. Desuden anskues visiterings- og udredningsmuligheder oftest meget traditionelt ud fra den toneangivende lægefaglige synsvinkel, hvor symptomer, reaktioner, den aktuelle væren, opfattes som dele af en sygdom og hvor udredning derfor primært sigter mod at stille en diagnose (finde mangler mv.) Visiterings- og udredningsmuligheder i psykiatrisk regi er tilmed stærkt begrænsede i forhold til efterspørgslen.

Dertil kommer, at i praksis kan støtte til en person med ADHD inddrage tiltag på næsten alle livsområder (eksistentielt, helbred, familie, skole, fritid osv.), at det på grund af lovgivningen i praksis er svært at opnå en hensigtsmæssig kontinuitet for eksempel ved den formelle overgang fra barn til voksen. Og endelig at kommunalreformen har medført en opsplitning af voksen-sagsbehandlingen, som nu foregår efter emne og uden samtidig at sikre en koordinationsfunktion. Det kan give uoverstigelige vanskeligheder netop for en person med ADHD. Til slut: i vores diagnosesamfund er det måske værd at fastholde at i den sociale sektor iværksættes tiltag ud fra en behovsvurdering (ressourceprofil) mv. og ikke med udgangspunkt i diagnoser i sig selv. Men hvis det skulle ønskes så er også psykologer uddannet til at diagnosticere og gør det også for eksempel i Center for Autisme.

Kilde: Socialrådgiveren nr. 9, 1. juni 2011

Sociale udfordringer

DSC00133

Natur til hjernen

Forskning viser, at forsøgspersoner, der gik ture i naturen, følte sig langt mindre deprimerede og trætte end dem, der gik tur i et shoppingcenter

Sociale udfordringer

P1000774

Forebyggende indsatser styrker relationer og netværk

Ny rapport giver en række gode eksempler på, hvordan man styrker relationer og netværk, udvikler sociale og faglige færdigheder, når udsatte børn og unge skal hjælpes til en positiv udvikling.

Rapporter/LitteraturSocialt iværksætteri

Hike Esrum

Positive sammenhænge mellem sårbare unge og natur

Gennem de to år fonden har drevet NaturCompagniet, har vi kunne iagttage en lang række fordele og udviklingsmuligheder, der er forbundet med at de sårbare unge opholder sig i naturen over flere dage.


Sociale udfordringer

DSC_1132

Slægtsanbragte børn har et stærkere netværk

Det viser en ny rapport fra SFI, der kortlægger effekterne af slægtspleje sammenlignet med familiepleje.

Socialt iværksætteri

IMG_4577

Sociale virksomheder sættes på den politiske dagsorden

Alle taler om dem, men nu vil regeringen og Enhedslisten gøre noget ved det: De såkaldte socialøkonomiske virksomheder. Virksomhederne, som har det til fælles, at de ansætter personer med nedsat arbejdsevne, handicap eller sociale og psykiske problemer.

Sociale udfordringer

IMG_2888

Curling-debat fjerner fokus fra reelle problemer med børn og unge

Det største problem omkring børn og unge i dagens Danmark er ikke, hvordan den brede middelklasse opdrager deres børn. Det største problem er den gruppe af udsatte unge – fra alle samfundslag – som lever uden kærlighed og støtte fra deres forældre.


Sociale udfordringer

DSC_2226

Børn med funktionsnedsættelser har få venner

Funktionsnedsættelser hos børn har især betydning for deres kontakt med andre. De har flere konflikter med kammerater og lærere, end andre børn har, og større risiko for at blive mobbet og for selv at mobbe.

Socialt iværksætteri

IMG_1209

Støttegrupper for sårbare børn og unge

Fonden Børns Velfærd skaber de – pædagogiske – rammer og et frirum i naturen, der skal bidrage til at sårbare børn og unge får en række positive oplevelser. Hvor de er afslappede, opmærksomme og engagerede.

Socialt iværksætteri

Soveposer1

Sommer Adventure

NaturCompagniet inviterer børnefamilier, der ikke selv har råd til ferie, på adventure i den svenske vildmark. Vi vil give børnene og deres forældre nogle vidunderlige oplevelser i naturen, og skabe et frirum så de føler, at de er på ferie.


Socialt iværksætteri

Suså

Nyt projekt: NatureWorks

NatureWorks er et sammenhængende vejledningsforløb for udfordrede unge i alderen 15 til 25 år, hvor hovedsagelig uderummet og naturen danner de pædagogiske rammer for aktiviteterne.

Socialt iværksætteri

Ven2 070

Fonden Børns Velfærd søger frivillige!

Vi søger researchere og fotografer til at hjælpe os med nogle spændende opgaver.

Socialt iværksætteri

Social Entrepreneur

Definition af Social Entreprenørskab

Der er næsten lige så mange definitioner af Social Entreprenørskab, som det antal personer der anvender udtrykket.


Sociale udfordringer

IMG_4496

Børn lider mentalt af natur-mangel

Ny forskning viser, at et tættere naturforhold gør børn klogere på mad og natur, giver større lyst til at lære og styrker børns mentale og fysiske sundhedtilstand.

Socialt iværksætteri

IMG_2498

Hjælp til unge med at genfinde troen på sig selv

Unge med psykiske udfordringer har brug for støtte til at komme i gang med uddannelse eller job. Ellers risikerer de at falde uden for arbejdsmarkedet.

Sociale udfordringer

DSC_0034-1

Nyt forskningsprojekt

Overvægt, indlæringsvanskeligheder og mistrivsel pga. dårlig mad er vilkårene for et stadigt stigende antal børn i Danmark.


Sociale udfordringer

DSC_0140-1

Brug for en forstærket ADHD-indsats

Der er meget at vinde for den enkelte ved en forstærket indsats. For eksempel ved at vende en ofte tilstedeværende negativ spiral med nederlag efter nederlag.

Socialt iværksætteri

Birds on wire

Udvikling af to app´s

Fonden er involveret i udvikling af to app´s, som begge har til formål at løse sociale udfordringer omkring børn og unge. Den ene app er målrettet depressionsramte unge, og tager afsæt i metakognitiv terapi. Den anden skal bidrage til børnefællesskaber gennem bl.a. legeaftaler i naturen.

Sociale udfordringer

DSC_0605

Vold mod børn

Hvad er vold, og hvorfor sker det?


Socialt iværksætteri

DSC_0584

Virksomheder kan hjælpe med frivilligt arbejde

De virksomheder, der allerede gør det, får en masse succesoplevelser, som rækker ud over, at det bliver lettere at rekruttere, fordi virksomheden udviser social ansvarlighed.

Sociale udfordringer

IMG_2919

Ungekompasset

Psykisk sårbare unge savner oplysninger og overblik over deres muligheder for at få hjælp. Det kan hjemmesiden – Ungekompasset.dk – råde bod på.

Socialt iværksætteri

blyanter_

Sociale Iværksættere

I grænselandet mellem det offentlige, private virksomheder og frivilligorganisationer findes en gruppe ildsjæle med et stærkt socialt engagement.


Sociale udfordringer

IMG_1946

Uholdbart – Hvem tager ansvar for en ufaglært generation?

Krisen har ramt de unge hårdt. Ungdomsarbejdsløsheden er i dag på ca. 13 procent, og mere end 200.000 unge har i dag ikke en uddannelse ud over folkeskolens afgangsprøve.

Socialt iværksætteri

IMG_4179

Det sociale enzym – Debat om velfærdssamfundet!

“Det sociale enzym” er et bud på, hvad der kan være den nye sammenhængskraft i vores velfærdssamfund.

Kultur

BålGitte

Oplevelse af ADHD

De unge med ADHD er jo lige så forskellige som alle andre, og derfor har vi forsøgt at finde ind til nogle mere individuelle beskrivelser af at leve med ADHD. Vi har således samlet på en række udtalelser fra de unge omkring deres erfaringer.


Socialt iværksætteri

Phonejuni 017

Pensler kan være den nye pille

Når mennesker med psykiske sygdomme får hjælp til at udtrykke sig kunstnerisk, får de det bedre.

Socialt iværksætteri

IMG_2330

Socialt design

Designere kan bidrage til at skabe bedre velfærdsydelser til færre penge!

Socialt iværksætteri

IMG_4033

Anerkendende støtte hjælper udsatte unge på vej

I det forebyggende arbejde med udsatte 18-22-årige fokuserer foranstaltningernes kontaktpersoner på at støtte de unges egne kompetencer og netværksdannelse.


Sociale udfordringer

IMG_3638

Beskrivelse af psykiske sygdomme blandt børn

I denne artikel gives en kort gennemgang af de mest udbredte psykiske sygdomme hos børn og unge.

Sociale udfordringer

IMG_1839

“Jeg kommer heller ikke idag”

Ofte – men ikke altid – kan sårbarheden ses. Den kan ses i den unges adfærd, som for eksempel kan være udadreagerende eller selvdestruktiv.

Sociale udfordringer

IMG_9891

Hvem er nutidens ungdomsgeneration?

Hvad kendetegner nutidens ungdomsgeneration? Kan man overhovedet tale om én generation, eller er de unge alt for forskellige? Hvordan adskiller ungdommen sig fra tidligere generationer, og hvordan er forholdet mellem generationerne?