DSC_0140-1

Brug for en forstærket ADHD-indsats

ADHD er et komplekst område, og der er enighed om behovet for en forstærket indsats. Men for at få et vellykket resultat skal flere forudsætninger være på plads – blandt andet at fokus flyttes fra diagnosticering og medicinering til et bredere udgangspunkt. Og at der sikres koordinering og kontinuitet i det kommunale system ved at udpege en sagsbehandler som forløbsansvarlig.

ADHD, tidligere kaldet DAMP, har længe optaget især børne-ungdomspsykiatere, psykologer og pædagoger – og optager nu i stigende grad også fagfolk i den sociale sektor. Der er således bred enighed, både fagligt, politisk og administrativt, om behovet for en forstærket indsats på området, som er utrolig komplekst.

Denne erkendelse er senest udmøntet i et nationalt projekt under Servicestyrelsen, som skal indeholde en langsigtet strategi for kommunale myndigheder for at forebygge alvorlige sociale vanskeligheder blandt børn og unge med ADHD.

Og der er meget at vinde ved en forstærket indsats: For den enkelte for eksempel ved at vende en ofte tilstedeværende negativ spiral med nederlag efter nederlag – og for samfundet: Mere stabilitet i form af mere stabile familieforhold, uddannelsesforløb med videre, mere stabil arbejdskraft, mindre kriminalitet, vold og misbrug.

Men trods enighed om behovet for og effekten af en forstærket indsats er der også på flere niveauer og blandt de mange faggrupper på området meget, der skal forhandles på plads, koordineres og afprøves for at opnå et vellykket resultat.

Et komplekst område

ADHD er et komplekst område. For eksempel kan personer med ADHD-symptomer være svære at afgrænse – i kraft af at kernesymptomerne (impulsivitet, hyperaktivitet og manglende evne til koncentration), der generelt er tydeligst hos børn, alle forekommer i en glidende overgang til normale tilstande. Men også i kraft af, at der ofte er mere eller mindre sammenfald med andre lignende tilstande, for eksempel inden for autismespektret. Og endelig fordi andre følgetilstande, for eksempel depressive tilstande, angsttilstande, tvangsmæssige tilstande, med tiden kan blive mere fremtrædende end de oprindelige ADHD-kernesymptomer.

Et andet forhold er, at tilstanden i mange år har været kendt hos børn og unge, men først i de senere år er erkendt tilstede i næsten samme omfang hos voksne. Desuden anskues visiterings- og udredningsmuligheder oftest meget traditionelt ud fra den toneangivende lægefaglige synsvinkel, hvor symptomer, reaktioner, den aktuelle væren, opfattes som dele af en sygdom og hvor udredning derfor primært sigter mod at stille en diagnose (finde mangler mv.) Visiterings- og udredningsmuligheder i psykiatrisk regi er tilmed stærkt begrænsede i forhold til efterspørgslen.

Dertil kommer, at i praksis kan støtte til en person med ADHD inddrage tiltag på næsten alle livsområder (eksistentielt, helbred, familie, skole, fritid osv.), at det på grund af lovgivningen i praksis er svært at opnå en hensigtsmæssig kontinuitet for eksempel ved den formelle overgang fra barn til voksen. Og endelig at kommunalreformen har medført en opsplitning af voksen-sagsbehandlingen, som nu foregår efter emne og uden samtidig at sikre en koordinationsfunktion. Det kan give uoverstigelige vanskeligheder netop for en person med ADHD. Til slut: i vores diagnosesamfund er det måske værd at fastholde at i den sociale sektor iværksættes tiltag ud fra en behovsvurdering (ressourceprofil) mv. og ikke med udgangspunkt i diagnoser i sig selv. Men hvis det skulle ønskes så er også psykologer uddannet til at diagnosticere og gør det også for eksempel i Center for Autisme.

Kilde: Socialrådgiveren nr. 9, 1. juni 2011

Kultur

BålGitte

Oplevelse af ADHD

De unge med ADHD er jo lige så forskellige som alle andre, og derfor har vi forsøgt at finde ind til nogle mere individuelle beskrivelser af at leve med ADHD. Vi har således samlet på en række udtalelser fra de unge omkring deres erfaringer.

Socialt iværksætteri

IMG_0664

KAMPAGNE: Flere børn og unge i naturen

Vi er i færd med at kontakte et hold med meget forskellig baggrund til at hjælpe os. Vi vil invitere hjerneforskere, kunstnere, erhvervsfolk, psykologer, pædagoger og naturvejledere til sammen med os at afholde et “brainstorm-møde” om mulige løsninger. Det vil naturligvis foregå i naturen – ødemarken i Sverige, og er planlagt til afholdelse slut september.

Sociale udfordringer

IMG_2888

Curling-debat fjerner fokus fra reelle problemer med børn og unge

Det største problem omkring børn og unge i dagens Danmark er ikke, hvordan den brede middelklasse opdrager deres børn. Det største problem er den gruppe af udsatte unge – fra alle samfundslag – som lever uden kærlighed og støtte fra deres forældre.


Socialt iværksætteri

IMG_4577

Sociale virksomheder sættes på den politiske dagsorden

Alle taler om dem, men nu vil regeringen og Enhedslisten gøre noget ved det: De såkaldte socialøkonomiske virksomheder. Virksomhederne, som har det til fælles, at de ansætter personer med nedsat arbejdsevne, handicap eller sociale og psykiske problemer.

Socialt iværksætteri

IMG_3561

Specialisterne får tre millioner fra ny venturefond

Specialisterne ansætter mennesker med forskellige former for autisme, som arbejder med it og avanceret dataregistrering.

Socialt iværksætteri

Soveposer1

Sommer Adventure

NaturCompagniet inviterer børnefamilier, der ikke selv har råd til ferie, på adventure i den svenske vildmark. Vi vil give børnene og deres forældre nogle vidunderlige oplevelser i naturen, og skabe et frirum så de føler, at de er på ferie.


Socialt iværksætteri

Ven2 070

Fonden Børns Velfærd søger frivillige!

Vi søger researchere og fotografer til at hjælpe os med nogle spændende opgaver.

Sociale udfordringer

IMG_9891

Hvem er nutidens ungdomsgeneration?

Hvad kendetegner nutidens ungdomsgeneration? Kan man overhovedet tale om én generation, eller er de unge alt for forskellige? Hvordan adskiller ungdommen sig fra tidligere generationer, og hvordan er forholdet mellem generationerne?

Sociale udfordringer

IMG_1361

Skoleelever bevæger sig alt for lidt

Skolebørn er langt fra målet om en times daglig motion. Både skole og forældre skal rykke, hvis det skal nytte.


Sociale udfordringer

DSC_0034-1

Nyt forskningsprojekt

Overvægt, indlæringsvanskeligheder og mistrivsel pga. dårlig mad er vilkårene for et stadigt stigende antal børn i Danmark.

Sociale udfordringer

DSC_2226

Børn med funktionsnedsættelser har få venner

Funktionsnedsættelser hos børn har især betydning for deres kontakt med andre. De har flere konflikter med kammerater og lærere, end andre børn har, og større risiko for at blive mobbet og for selv at mobbe.

Socialt iværksætteri

IMG_2498

Hjælp til unge med at genfinde troen på sig selv

Unge med psykiske udfordringer har brug for støtte til at komme i gang med uddannelse eller job. Ellers risikerer de at falde uden for arbejdsmarkedet.


Sociale udfordringer

IMG_4496

Børn lider mentalt af natur-mangel

Ny forskning viser, at et tættere naturforhold gør børn klogere på mad og natur, giver større lyst til at lære og styrker børns mentale og fysiske sundhedtilstand.

Sociale udfordringer

IMG_4113

Lange ventetider for psykisk sårbare børn

Ventetiden kan få konsekvenser børn med psykiske vanskeligheder. Børnene kan risikere at udvikle yderligere adfærdsmæssige vanskeligheder i ventetiden eller når de ikke er i behandling. De kan f.eks. blive aggressive eller udadreagerende.

Sociale udfordringer

DSC00133

Natur til hjernen

Forskning viser, at forsøgspersoner, der gik ture i naturen, følte sig langt mindre deprimerede og trætte end dem, der gik tur i et shoppingcenter


Socialt iværksætteri

Smil i sten

Ny platform for sårbare unge

Fonden vil udvikle en platform, hvor børn og unge der har fået stilet en diagnose, kan finde svar på mange af de spørgsmål, der opstår i kølvandet på udredningen.

Sociale udfordringer

IMG_1839

“Jeg kommer heller ikke idag”

Ofte – men ikke altid – kan sårbarheden ses. Den kan ses i den unges adfærd, som for eksempel kan være udadreagerende eller selvdestruktiv.

Sociale udfordringer

IMG_2919

Ungekompasset

Psykisk sårbare unge savner oplysninger og overblik over deres muligheder for at få hjælp. Det kan hjemmesiden – Ungekompasset.dk – råde bod på.


Socialt iværksætteri

Social Entrepreneur

Definition af Social Entreprenørskab

Der er næsten lige så mange definitioner af Social Entreprenørskab, som det antal personer der anvender udtrykket.

Rapporter/LitteraturSocialt iværksætteri

Hike Esrum

Positive sammenhænge mellem sårbare unge og natur

Gennem de to år fonden har drevet NaturCompagniet, har vi kunne iagttage en lang række fordele og udviklingsmuligheder, der er forbundet med at de sårbare unge opholder sig i naturen over flere dage.

Sociale udfordringer

Teknologi 008

Anbragte børn er tabere i IT-samfundet

Det afspejler en undersøgelse fra Børnehjælpsdagen, der finder, at blot hver tredje anbragte barn/ung har sin egen personlige computer.


Sociale udfordringer

P1000774

Forebyggende indsatser styrker relationer og netværk

Ny rapport giver en række gode eksempler på, hvordan man styrker relationer og netværk, udvikler sociale og faglige færdigheder, når udsatte børn og unge skal hjælpes til en positiv udvikling.

Socialt iværksætteri

IMG_0054

Elektronisk legeplads

Flere større legepladser i Danmark har investeret i ‘den elektroniske legeplads’, som er en interaktiv legeplads, hvor pæle på pladsen samt diverse legeremedier har tilkobling til en computer, hvor børnenes præstationer registreres.

Socialt iværksætteri

DSC_0584

Virksomheder kan hjælpe med frivilligt arbejde

De virksomheder, der allerede gør det, får en masse succesoplevelser, som rækker ud over, at det bliver lettere at rekruttere, fordi virksomheden udviser social ansvarlighed.


Socialt iværksætteri

Phonejuni 017

Pensler kan være den nye pille

Når mennesker med psykiske sygdomme får hjælp til at udtrykke sig kunstnerisk, får de det bedre.

Sociale udfordringer

DSC_1132

Slægtsanbragte børn har et stærkere netværk

Det viser en ny rapport fra SFI, der kortlægger effekterne af slægtspleje sammenlignet med familiepleje.

Sociale udfordringer

IMG_1571

Fattige børn på dagsordnen

60.000 danske børn befinder sig under fattigdomsgrænsen. De lever i familier, hvor der i reglen ikke er råd til ferieoplevelser, fritids­aktiviteter, en ordentlig børnefødselsdag eller bare det at få en ordentlig madpakke med til frokost. Det kan medvirke til social isolation, hvilket kan skabe problemer for børnene langt ud i fremtiden.


Sociale udfordringer

DSC_0140-1

Brug for en forstærket ADHD-indsats

Der er meget at vinde for den enkelte ved en forstærket indsats. For eksempel ved at vende en ofte tilstedeværende negativ spiral med nederlag efter nederlag.

Socialt iværksætteri

Suså

Nyt projekt: NatureWorks

NatureWorks er et sammenhængende vejledningsforløb for udfordrede unge i alderen 15 til 25 år, hvor hovedsagelig uderummet og naturen danner de pædagogiske rammer for aktiviteterne.

Socialt iværksætteri

DSC_2774

Social innovation

Det drejer sig ikke nødvendigvis om flere penge til det sociale område, men om at skabe nye modeller for forebyggelse og løsning af sociale problemer.