Smil i sten

Ny platform for sårbare unge

Fonden vil udvikle en platform, hvor børn og unge der har fået stilet en diagnose, kan finde svar på mange af de spørgsmål, der opstår i kølvandet på udredningen. Her vil pårørende, kærester og venner også kunne få indsigt, og værktøjer til støtte.

Platformen vil bestå af en app, der kortlægger symptomernes udstrækning over tid og den unges adfærd i samme periode samt et site, der fortæller om hvad der faktisk sker i hjernen når man har f.eks. har ADHD, ADD eller OCD.

International forskning peger på, at jo mere man ved om hjernens funktioner samt den adfærd der kan udløse f.eks. stress, depression og angst, jo bedre bliver man til at håndtere psykiske lidelser. En anden vigtig faktor er, at man har en viden om at man ikke er alene om at have en udfordring – faktisk har én ud af fire inden for et år oplevet symptomer i større eller mindre grad.

Idéen til denne platform tager udgangspunkt i beretninger fra de mange unge vi har haft med i støttegrupperne i NaturCompagniet. I gennem to år har vi interviewet deltagerne, og fundet et meget entydigt mønster. Til trods for gode hensigter i det offentlige regi, og organisationer der beskæftiger sig med området, oplever vi rigtig mange unge der er stærkt frustreret, ulykkelige og som ikke oplever at livet giver nogen mening.

I det følgende fortæller vi om hvorfor vi blev inspireret til den nye indsats og platform. Det er uddrag, hvor de unge selv peger på nødvendigheden af det nye initiativ. Derfor er det også de unge selv der deltager i opbygningen af app og site – naturligvis assisteret af professionelle kræfter.

Så med andre ord – hvis du har en professionel tilgang til den nye platform hører vi meget gerne fra dig!

 

Men lad os nu lytte til hvad de unge selv siger:

Pia 17 år: ”Nu giver det mening for mig, at det er ADD jeg har. Men det har taget alt for lang tid at nå til denne erkendelse. Der har ikke været ”en rød tråd” igennem mit forløb, siden jeg oplevede, at der var noget galt i 6. klasse, og det begyndte at gå ned af bakke. Jeg var tydeligvis ikke som de andre, men der altså gået fire år med en masse nederlag og en følelse af ”at stå udenfor””.

Peter 18 år: ”Jeg fik diagnosen ADD for et år siden. Det var på en eller anden måde rart at vide: Det er altså dét det handler om. Det har ikke noget at gøre med min opvækst, men noget hjernekemi der ikke er helt som de andres. Nu ved jeg hvad jeg fejler – det er rigtig godt at vide. Så kan jeg jo arbejde med det”.

Anne 17 år: “Før vidste jeg jo godt, at der var noget galt, men hvad? Havde jeg fået hjælp tidligere, ville det have haft en stor betydning. Jo hurtigere man får det at vide, jo hurtigere kan man arbejde med det”.

Christine 17 år: ”Hvorfor tænker jeg så meget? Hvorfor bliver jeg så forvirret ? Hvorfor har jeg svært ved at bevare koncentrationen? Hvorfor farer jeg sammen, når der kommer støj fra ventilationen der går i gang? Havde jeg vidst alt det fra start, havde jeg kunne håndtere det anderledes. Hvis jeg havde fået fortalt hvordan hjernen reagerer hos én med ADD og OCD. Så kunne jeg jo have arbejdet med det, men ikke mindst ville jeg have haft en vished om hvad der var galt med mig.

Svend 18 år: ”Hvad er almindelig adfærd og hvad skyldes ADHD? Hvad er normalt, og hvad skyldes en min diagnose? Det var rigtig svært for mig at adskille. Nu ved jeg, at det har noget med min hjerne at gøre. Noget kemi i hjernen der ikke er som andres. Længere er den ikke. Det giver mig ro!

Ali 19 år: Jeg mangler noget biologi til selv at opbygge tilstrækkelige mængder af endofiner og dopamine (kemiske stoffer der bl.a. giver ”lykkefølelse” og ”belønning”). Men nu ved jeg hvordan jeg selv kan bidrage til den produktion. Blandt andet gennem masser af ture i naturen, og ikke mindst ved at gøre noget godt for andre. Det sidste er jo fantastisk – det hjælper mig meget at opleve glæden hos andre, når jeg hjælper dem på én eller anden måde. På sin vis tror jeg at verden ville være et bedre sted hvis alle havde ADD – og vidste hvordan de skulle håndtere det”.

Sociale udfordringer

IMG_2888

Curling-debat fjerner fokus fra reelle problemer med børn og unge

Det største problem omkring børn og unge i dagens Danmark er ikke, hvordan den brede middelklasse opdrager deres børn. Det største problem er den gruppe af udsatte unge – fra alle samfundslag – som lever uden kærlighed og støtte fra deres forældre.

Socialt iværksætteri

IMG_4033

Anerkendende støtte hjælper udsatte unge på vej

I det forebyggende arbejde med udsatte 18-22-årige fokuserer foranstaltningernes kontaktpersoner på at støtte de unges egne kompetencer og netværksdannelse.

Socialt iværksætteri

Phonejuni 017

Pensler kan være den nye pille

Når mennesker med psykiske sygdomme får hjælp til at udtrykke sig kunstnerisk, får de det bedre.


Sociale udfordringer

IMG_3638

Beskrivelse af psykiske sygdomme blandt børn

I denne artikel gives en kort gennemgang af de mest udbredte psykiske sygdomme hos børn og unge.

Sociale udfordringer

IMG_1361

Skoleelever bevæger sig alt for lidt

Skolebørn er langt fra målet om en times daglig motion. Både skole og forældre skal rykke, hvis det skal nytte.

Socialt iværksætteri

IMG_0664

KAMPAGNE: Flere børn og unge i naturen

Vi er i færd med at kontakte et hold med meget forskellig baggrund til at hjælpe os. Vi vil invitere hjerneforskere, kunstnere, erhvervsfolk, psykologer, pædagoger og naturvejledere til sammen med os at afholde et “brainstorm-møde” om mulige løsninger. Det vil naturligvis foregå i naturen – ødemarken i Sverige, og er planlagt til afholdelse slut september.


Sociale udfordringer

DSC00133

Natur til hjernen

Forskning viser, at forsøgspersoner, der gik ture i naturen, følte sig langt mindre deprimerede og trætte end dem, der gik tur i et shoppingcenter

Sociale udfordringer

DSC_2226

Børn med funktionsnedsættelser har få venner

Funktionsnedsættelser hos børn har især betydning for deres kontakt med andre. De har flere konflikter med kammerater og lærere, end andre børn har, og større risiko for at blive mobbet og for selv at mobbe.

Sociale udfordringer

P1000860

Hele vejen rundt – Redskaber i arbejdet med unges rusmiddelproblemer

Unge med rusmiddelproblemer har brug for støtte fra fagpersonerne omkring sig. De har det typisk svært på mange områder i deres liv og hverdag, og de oplever ikke altid, at deres problemer med rusmidler er de største eller dem, der fylder mest.


Sociale udfordringer

IMG_4496

Børn lider mentalt af natur-mangel

Ny forskning viser, at et tættere naturforhold gør børn klogere på mad og natur, giver større lyst til at lære og styrker børns mentale og fysiske sundhedtilstand.

Socialt iværksætteri

DSC_2774

Social innovation

Det drejer sig ikke nødvendigvis om flere penge til det sociale område, men om at skabe nye modeller for forebyggelse og løsning af sociale problemer.

Socialt iværksætteri

IMG_3561

Specialisterne får tre millioner fra ny venturefond

Specialisterne ansætter mennesker med forskellige former for autisme, som arbejder med it og avanceret dataregistrering.


Socialt iværksætteri

blyanter_

Sociale Iværksættere

I grænselandet mellem det offentlige, private virksomheder og frivilligorganisationer findes en gruppe ildsjæle med et stærkt socialt engagement.

Socialt iværksætteri

IMG_0054

Elektronisk legeplads

Flere større legepladser i Danmark har investeret i ‘den elektroniske legeplads’, som er en interaktiv legeplads, hvor pæle på pladsen samt diverse legeremedier har tilkobling til en computer, hvor børnenes præstationer registreres.

Socialt iværksætteri

IMG_2498

Hjælp til unge med at genfinde troen på sig selv

Unge med psykiske udfordringer har brug for støtte til at komme i gang med uddannelse eller job. Ellers risikerer de at falde uden for arbejdsmarkedet.


Sociale udfordringer

IMG_9891

Hvem er nutidens ungdomsgeneration?

Hvad kendetegner nutidens ungdomsgeneration? Kan man overhovedet tale om én generation, eller er de unge alt for forskellige? Hvordan adskiller ungdommen sig fra tidligere generationer, og hvordan er forholdet mellem generationerne?

Sociale udfordringer

IMG_1839

“Jeg kommer heller ikke idag”

Ofte – men ikke altid – kan sårbarheden ses. Den kan ses i den unges adfærd, som for eksempel kan være udadreagerende eller selvdestruktiv.

Socialt iværksætteri

Smil i sten

Ny platform for sårbare unge

Fonden vil udvikle en platform, hvor børn og unge der har fået stilet en diagnose, kan finde svar på mange af de spørgsmål, der opstår i kølvandet på udredningen.


Sociale udfordringer

DSC_0034-1

Nyt forskningsprojekt

Overvægt, indlæringsvanskeligheder og mistrivsel pga. dårlig mad er vilkårene for et stadigt stigende antal børn i Danmark.

Sociale udfordringer

IMG_1571

Fattige børn på dagsordnen

60.000 danske børn befinder sig under fattigdomsgrænsen. De lever i familier, hvor der i reglen ikke er råd til ferieoplevelser, fritids­aktiviteter, en ordentlig børnefødselsdag eller bare det at få en ordentlig madpakke med til frokost. Det kan medvirke til social isolation, hvilket kan skabe problemer for børnene langt ud i fremtiden.

Sociale udfordringer

DSC_0140-1

Brug for en forstærket ADHD-indsats

Der er meget at vinde for den enkelte ved en forstærket indsats. For eksempel ved at vende en ofte tilstedeværende negativ spiral med nederlag efter nederlag.


Rapporter/LitteraturSocialt iværksætteri

Hike Esrum

Positive sammenhænge mellem sårbare unge og natur

Gennem de to år fonden har drevet NaturCompagniet, har vi kunne iagttage en lang række fordele og udviklingsmuligheder, der er forbundet med at de sårbare unge opholder sig i naturen over flere dage.

Sociale udfordringer

IMG_3029

22.000 børn og unge har en psykiatrisk diagnose

Antallet af børn og unge, der får en psykiatrisk diagnose, er eksploderet.

Socialt iværksætteri

IMG_4577

Sociale virksomheder sættes på den politiske dagsorden

Alle taler om dem, men nu vil regeringen og Enhedslisten gøre noget ved det: De såkaldte socialøkonomiske virksomheder. Virksomhederne, som har det til fælles, at de ansætter personer med nedsat arbejdsevne, handicap eller sociale og psykiske problemer.


Socialt iværksætteri

IMG_1209

Støttegrupper for sårbare børn og unge

Fonden Børns Velfærd skaber de – pædagogiske – rammer og et frirum i naturen, der skal bidrage til at sårbare børn og unge får en række positive oplevelser. Hvor de er afslappede, opmærksomme og engagerede.

Sociale udfordringer

DSC_1132

Slægtsanbragte børn har et stærkere netværk

Det viser en ny rapport fra SFI, der kortlægger effekterne af slægtspleje sammenlignet med familiepleje.

Socialt iværksætteri

IMG_4179

Det sociale enzym – Debat om velfærdssamfundet!

“Det sociale enzym” er et bud på, hvad der kan være den nye sammenhængskraft i vores velfærdssamfund.


Kultur

BålGitte

Oplevelse af ADHD

De unge med ADHD er jo lige så forskellige som alle andre, og derfor har vi forsøgt at finde ind til nogle mere individuelle beskrivelser af at leve med ADHD. Vi har således samlet på en række udtalelser fra de unge omkring deres erfaringer.

Socialt iværksætteri

Social Entrepreneur

Definition af Social Entreprenørskab

Der er næsten lige så mange definitioner af Social Entreprenørskab, som det antal personer der anvender udtrykket.

Socialt iværksætteri

DSC_0679

Socialt entreprenørskab

I denne artikelsamling formidles den nyeste viden om et fænomen, der i disse år er under hastig udbredelse: Socialt iværksætteri.