IMG_0664

KAMPAGNE: Flere børn og unge i naturen

Oxford University har undersøgt børns forbrug af tid i vågen tilstand – i alderen 4 til 7 år! Konklusionen er at 6 % anvendes ude i det fri, og 60% foran en skærm. Lignende undersøgelser i Danmark kender vi ikke, men lad os antage, at tendensen er den samme!

Det er i høj grad bekymrende, da hjernen hos børn udvikler sig dramatisk de første syv år, og er helt afhængig af omgivelsernes stimuli. Hvis stimuli hovedsaglig kommer ustruktureret, i højt tempo og med ringe relevans for de mønstre der skal etableres i hjernen, vil det have fatale konsekvenser for b.a. indlæring, motorik, empati og opmærksomhed.

WHO peger på at stress og depression vil være den mest udbredte sygdom/lidelse om få år, og unicef forudser, at den generation der opvokser nu, sandsynligvis har en risiko for kortere levealder end deres forældre – for første gang i verdenshistorien!

Overfor dette foruroligende scenarie står de senere års forskning i psykologi, sociologi og hjerne­forskning. Her peges der helt entydigt på de utallige positive fordele naturen har under børns opvækst – og senere I livet!

Såvel negative effekter ved mangel på natur, som positive effekter ved ophold i naturen, kan vi underholde om i dagevis, med udgangspunkt i den seneste internationale forskning. Men konklusionen er entydig: Se at få de børn/unge, voksne, ældre og gamle ud i naturen i en vis fart!

Der er ikke tid til at vente på evidens fra dansk forskning – det kan tage årevis. Og så vidt vi kan se er der ikke nogen risiko forbundet med naturen, ligesom der endnu ikke er rapporteret nogle bivirkninger fra internationalt hold.

Indledende tanker

Vi skal markedsføre dét at opholde sig i naturen – det vil sige, at vores “opdragsgiver” er naturen. Det er således ikke Naturfredningsforeningen, NaturFonden eller Miljøministeriet, vi skal hjælpe. De har forsøgt, men uden større held.

Vi kan se sådan på det, at det er naturen, der har henvendt sig til os – hvad den jo også indirekte har –, og bedt os markedsføre sit “produkt”, som første gang blev introduceret for millioner af år siden. I starten gik det jo meget godt – naturen fungerede som en afgørende ingridiens i menneskets udvikling – den blev lovprist i filosofi og videnskab, og senere i malerier og sange. Siden er “produktet” dog blevet overhalet af “det moderne menneskes” ønske om at komme videre, videre, videre, videre….

Tilbage står altså et “produkt”, med alt det positive indhold man kan ønske sig som markeds­fører, men som i dag er i en alvorlig konkurrence med mobiltelefoner, indkøbscentre, badeland, pcére, fjernsyn, etc. Konkurrenter der – som f.eks. Apple, Samsung og Google – poster milliarder i markedsføring, for at placere sig øverst i børns bevidsthed.

Det er den bane, vi skal kæmpe på. Derfor kan vi ikke anvende de eksisterende regler og metoder – det har vi sandsynligvis heller ikke økonomi til. Vi skal ændre reglerne, og tænke helt nyt!

Projektets målgrupper

Vi kommer til at tale meget mere om dette emne, men helt indledningsvis forestiller jeg mig, at den primære målgruppe er forældrene – og bedsteforældrene. Adskillige undersøgelser viser nemlig at børn – adspurgt i kvalitative tests – gerne vil ud i naturen (Sjovt nok er der stor forskel på om man afholder testen inden- eller udendørs). Adspurgt udendørs vil børnene rigtig gerne have flere naturoplevelser!.De der forhindrer dem er de voksne!

Forældrene har ikke tid, de er bekymrede, de mener, at de skal værne børnene mod alle de farer, der lurer derude (på den anden side af hoveddøren) – kryb, kulde, pædofile, lynnedslag, skarpe genstande, mosehuller, ulve, fugleinfluenca, etc.

De voksne er også travlt optaget af at opføre indkøbscentre, hvor der tidligere var marker og skov, motorveje gennem moseområder og opføre højhuse langs kystlinierne.

Projektets vision

Nature – the ultimate provider of adventure! We provide incredible envirements on location in wish people have the best time of their life!

Kunne ikke lige finde de rigtige ord på dansk, så det blev til en engelsk tekst som oplæg til en vision :-)

Indsatsområder / aktiviteter

Her nogle idéer og forslag til indsatsområder:

  • Udfærdige en præsentation af “produktet”. Skal give et indlysende svar på hvorfor vi skal tilbage til naturen – med billeder, stemninger, tekst i en overskuelig og enkel form.
  • Her melder én af udfordringerne sig – vores “konkurrenters” produkter har nogle få og præcise USP, er det samme hver gang og i samme indpakning. Vores produkt derimod ændrer sig konstant – ikke bare ved årstidernes skiften, men også blot hvis en sky dækker for solen i fem sekunder. Det er så mirakuløst og fantastisk, men i traditionel markedsføringsmæssig tænkning er det katasrofalt. En Big Mac skal være den samme I Tokyo og Nykøbing Falster!
  • Brandingeksperter. Med vores “præsentation” i kufferten opsøger vi de bedste eksperter inden for branding og marketing I Danmark, Skandinavien og/eller verden? De skal give deres bud på, hvordan vi kan markedsføre “produktet”. Input vi kan anvende til en egentlig “Brainstorming” med nogle “rigtige og skønne tosser” J
  • Vi samler nogle helt unikke kræfter. Personer som har (be)vist deres evne til at tænke fuldstændig abstrakt indenfor en række områder – hjerneforskere, sociologer, kunsterne, teaterinstruktører, pædagoger, etc.
  • Grovskitse til marketingplan. Dels overordnet strategi, dels helt ned til logo, pay-of, overskrifter, brødtekster, gimmicks, storyboard til video/film, etc.
  • Medieplanlægning. Med marketingplanen i hånden skal vi finde samarbejdspartnere – probono – blandt reklamebureauer, traditionelle medier og sociale medier.
  • Finansiering. Med meldingen fra “bidragsydere” om mediedækning (probono) har vi en idé om hvilket beløb vi mangler for at gennemføre planen. For at indsamle reste­rende beløb kan vi evt. benytte os af crowdfunding (f.eks. Kickstarter) ligesom det bør være en kærkommen CSR-aktivitet for større virksomheder (sponsorater såvel som at stille spidskompetencer til rådighed).
  • Socialøkonomisk virksomhed. På naturens vegne etablerer vi en socialøkonomsik virksomhed – alt overskud går til udvilking af projektet – og lader os ydmygt ansætte til at varetage dens intereser!

NaturCompagniet

Pige med kamera

Spørgeskema undersøgelse

Med undersøgelsen ønsker vi at komme tættere på, hvad der kan motivere flere børn og unge til at deltage i vores aktiviteter, og komme ud i naturen.

NaturCompagniet

IMG_3783

Fonden arrangerer støttegruppe i naturen for sårbare unge

Under projektet ”NaturCompagniet” har SPRiNGSTERS netop været på en to dages tur med en gruppe psykisk sårbare unge og deres terapeut. De unge er alle dobbeldiagnosticeret; dvs ved siden af deres psykiatriske diagnoser har alle et alkohol eller stofmisbrug.

Socialt iværksætteri

DSC_0584

Virksomheder kan hjælpe med frivilligt arbejde

De virksomheder, der allerede gør det, får en masse succesoplevelser, som rækker ud over, at det bliver lettere at rekruttere, fordi virksomheden udviser social ansvarlighed.


Sociale udfordringer

IMG_3638

Beskrivelse af psykiske sygdomme blandt børn

I denne artikel gives en kort gennemgang af de mest udbredte psykiske sygdomme hos børn og unge.

Socialt iværksætteri

DSC_2774

Social innovation

Det drejer sig ikke nødvendigvis om flere penge til det sociale område, men om at skabe nye modeller for forebyggelse og løsning af sociale problemer.

Sociale udfordringer

IMG_2919

Ungekompasset

Psykisk sårbare unge savner oplysninger og overblik over deres muligheder for at få hjælp. Det kan hjemmesiden – Ungekompasset.dk – råde bod på.


NaturCompagnietRapporter/Litteratur

IMG_2488

Dokumentation for naturens effekt – analyser og studier

Danske børn er rykket indendørs gennem de sidste 20 år. Faktisk er der kun halvt så mange i friluftslivet, end da deres forældre var børn. De negative effekter ved væsentlig mindre tid i naturen er mange.

Sociale udfordringer

P1000774

Forebyggende indsatser styrker relationer og netværk

Ny rapport giver en række gode eksempler på, hvordan man styrker relationer og netværk, udvikler sociale og faglige færdigheder, når udsatte børn og unge skal hjælpes til en positiv udvikling.

Socialt iværksætteri

Smil i sten

Ny platform for sårbare unge

Fonden vil udvikle en platform, hvor børn og unge der har fået stilet en diagnose, kan finde svar på mange af de spørgsmål, der opstår i kølvandet på udredningen.


NaturCompagniet

IMG_1967

Typisk program for støttegrupper i naturen med NaturCompagniet

Her kan du læse om det program, vi benytter som skabelon for vores aktiviteter med støttegrupper for børn og unge i naturen.

NaturCompagniet

P1000799

Fonden arrangerer “Træningslejr” i naturen

For at skabe det største udbytte for støttegrupperne specifikt, samt børn og unge generelt, vil Fonden derfor tilbyde introduktionsdage til ophold i ”vildmarken”. På disse kurser vil vi over to dage formidle forhold og sammenhænge i naturen samt ikke mindst opbygge en række færdigheder hos de unge.

Sociale udfordringer

IMG_3029

22.000 børn og unge har en psykiatrisk diagnose

Antallet af børn og unge, der får en psykiatrisk diagnose, er eksploderet.


Socialt iværksætteri

IMG_1209

Støttegrupper for sårbare børn og unge

Fonden Børns Velfærd skaber de – pædagogiske – rammer og et frirum i naturen, der skal bidrage til at sårbare børn og unge får en række positive oplevelser. Hvor de er afslappede, opmærksomme og engagerede.

NaturCompagniet

Skovtykning

Vandre-terapi

Som supplement til vores støttegrupper i naturen over flere dage i ”vildmarken”, kan NaturCompagniet nu også tilbyde vandring på en enkel dag. Vi kombinerer en lang række gavnlige faktorer for sårbare unge i én enkelt pakke: bevægelse, natur og socialt samvær.

Sociale udfordringer

Teknologi 008

Anbragte børn er tabere i IT-samfundet

Det afspejler en undersøgelse fra Børnehjælpsdagen, der finder, at blot hver tredje anbragte barn/ung har sin egen personlige computer.


Socialt iværksætteri

Social Entrepreneur

Definition af Social Entreprenørskab

Der er næsten lige så mange definitioner af Social Entreprenørskab, som det antal personer der anvender udtrykket.

Socialt iværksætteri

Birds on wire

Udvikling af to app´s

Fonden er involveret i udvikling af to app´s, som begge har til formål at løse sociale udfordringer omkring børn og unge. Den ene app er målrettet depressionsramte unge, og tager afsæt i metakognitiv terapi. Den anden skal bidrage til børnefællesskaber gennem bl.a. legeaftaler i naturen.

Socialt iværksætteri

IMG_0664

KAMPAGNE: Flere børn og unge i naturen

Vi er i færd med at kontakte et hold med meget forskellig baggrund til at hjælpe os. Vi vil invitere hjerneforskere, kunstnere, erhvervsfolk, psykologer, pædagoger og naturvejledere til sammen med os at afholde et “brainstorm-møde” om mulige løsninger. Det vil naturligvis foregå i naturen – ødemarken i Sverige, og er planlagt til afholdelse slut september.


Sociale udfordringer

IMG_4113

Lange ventetider for psykisk sårbare børn

Ventetiden kan få konsekvenser børn med psykiske vanskeligheder. Børnene kan risikere at udvikle yderligere adfærdsmæssige vanskeligheder i ventetiden eller når de ikke er i behandling. De kan f.eks. blive aggressive eller udadreagerende.

NaturCompagniet

IMG_3963

Test af lokaliteter for støttegrupper i naturen

Disse lokaliteter opfylder ønsket om at være ”in the middle of nowhere”, og giver rig mulighed for at de unge kan opleve stilheden og ”utroligheden” i naturen.

Sociale udfordringer

DSC_0140-1

Brug for en forstærket ADHD-indsats

Der er meget at vinde for den enkelte ved en forstærket indsats. For eksempel ved at vende en ofte tilstedeværende negativ spiral med nederlag efter nederlag.


Socialt iværksætteri

DSC_0679

Socialt entreprenørskab

I denne artikelsamling formidles den nyeste viden om et fænomen, der i disse år er under hastig udbredelse: Socialt iværksætteri.

Sociale udfordringer

IMG_1361

Skoleelever bevæger sig alt for lidt

Skolebørn er langt fra målet om en times daglig motion. Både skole og forældre skal rykke, hvis det skal nytte.

Socialt iværksætteri

Soveposer1

Sommer Adventure

NaturCompagniet inviterer børnefamilier, der ikke selv har råd til ferie, på adventure i den svenske vildmark. Vi vil give børnene og deres forældre nogle vidunderlige oplevelser i naturen, og skabe et frirum så de føler, at de er på ferie.


NaturCompagniet

Kano Grupper

Kanotur på Immeln

Formålet med denne tur er, at få de unge til at øge deres sociale bevidsthed samt ikke mindst, at skabe de rammer, som kan bidrage til et ”helle” fra dagligdagen.

Sociale udfordringer

DSC00133

Natur til hjernen

Forskning viser, at forsøgspersoner, der gik ture i naturen, følte sig langt mindre deprimerede og trætte end dem, der gik tur i et shoppingcenter

Sociale udfordringer

IMG_1571

Fattige børn på dagsordnen

60.000 danske børn befinder sig under fattigdomsgrænsen. De lever i familier, hvor der i reglen ikke er råd til ferieoplevelser, fritids­aktiviteter, en ordentlig børnefødselsdag eller bare det at få en ordentlig madpakke med til frokost. Det kan medvirke til social isolation, hvilket kan skabe problemer for børnene langt ud i fremtiden.


Sociale udfordringer

DSC_0034-1

Nyt forskningsprojekt

Overvægt, indlæringsvanskeligheder og mistrivsel pga. dårlig mad er vilkårene for et stadigt stigende antal børn i Danmark.

NaturCompagniet

DrengeSusBål

En bjørnetjeneste – at efterlade børn og unge indendørs!

Fonden vil så gerne have, at forskningen fra udlandet kan anvendes herhjemme så hurtigt som muligt. Vi kan konstatere, at flere og flere børn og unge lider af stress, depression og angst. Her har vi jo en medicin der virker – og så er den uden bivirkninger og gratis!

NaturCompagniet

NC_banner_stort 2

NaturCompagniet – Støttegrupper for sårbare børn og unge

Dokumentation viser, at kursus i naturen for unge med særlige behov, er mere effektiv end den traditionelle behandling. NaturCompagniet har en virkning på mange forskellige områder, med særligt gode resultater for unge med selvtillidsproblematikker som f.eks. misbrugere, spiseforstyrrede og depressionsramte.