IMG_0664

KAMPAGNE: Flere børn og unge i naturen

Oxford University har undersøgt børns forbrug af tid i vågen tilstand – i alderen 4 til 7 år! Konklusionen er at 6 % anvendes ude i det fri, og 60% foran en skærm. Lignende undersøgelser i Danmark kender vi ikke, men lad os antage, at tendensen er den samme!

Det er i høj grad bekymrende, da hjernen hos børn udvikler sig dramatisk de første syv år, og er helt afhængig af omgivelsernes stimuli. Hvis stimuli hovedsaglig kommer ustruktureret, i højt tempo og med ringe relevans for de mønstre der skal etableres i hjernen, vil det have fatale konsekvenser for b.a. indlæring, motorik, empati og opmærksomhed.

WHO peger på at stress og depression vil være den mest udbredte sygdom/lidelse om få år, og unicef forudser, at den generation der opvokser nu, sandsynligvis har en risiko for kortere levealder end deres forældre – for første gang i verdenshistorien!

Overfor dette foruroligende scenarie står de senere års forskning i psykologi, sociologi og hjerne­forskning. Her peges der helt entydigt på de utallige positive fordele naturen har under børns opvækst – og senere I livet!

Såvel negative effekter ved mangel på natur, som positive effekter ved ophold i naturen, kan vi underholde om i dagevis, med udgangspunkt i den seneste internationale forskning. Men konklusionen er entydig: Se at få de børn/unge, voksne, ældre og gamle ud i naturen i en vis fart!

Der er ikke tid til at vente på evidens fra dansk forskning – det kan tage årevis. Og så vidt vi kan se er der ikke nogen risiko forbundet med naturen, ligesom der endnu ikke er rapporteret nogle bivirkninger fra internationalt hold.

Indledende tanker

Vi skal markedsføre dét at opholde sig i naturen – det vil sige, at vores “opdragsgiver” er naturen. Det er således ikke Naturfredningsforeningen, NaturFonden eller Miljøministeriet, vi skal hjælpe. De har forsøgt, men uden større held.

Vi kan se sådan på det, at det er naturen, der har henvendt sig til os – hvad den jo også indirekte har –, og bedt os markedsføre sit “produkt”, som første gang blev introduceret for millioner af år siden. I starten gik det jo meget godt – naturen fungerede som en afgørende ingridiens i menneskets udvikling – den blev lovprist i filosofi og videnskab, og senere i malerier og sange. Siden er “produktet” dog blevet overhalet af “det moderne menneskes” ønske om at komme videre, videre, videre, videre….

Tilbage står altså et “produkt”, med alt det positive indhold man kan ønske sig som markeds­fører, men som i dag er i en alvorlig konkurrence med mobiltelefoner, indkøbscentre, badeland, pcére, fjernsyn, etc. Konkurrenter der – som f.eks. Apple, Samsung og Google – poster milliarder i markedsføring, for at placere sig øverst i børns bevidsthed.

Det er den bane, vi skal kæmpe på. Derfor kan vi ikke anvende de eksisterende regler og metoder – det har vi sandsynligvis heller ikke økonomi til. Vi skal ændre reglerne, og tænke helt nyt!

Projektets målgrupper

Vi kommer til at tale meget mere om dette emne, men helt indledningsvis forestiller jeg mig, at den primære målgruppe er forældrene – og bedsteforældrene. Adskillige undersøgelser viser nemlig at børn – adspurgt i kvalitative tests – gerne vil ud i naturen (Sjovt nok er der stor forskel på om man afholder testen inden- eller udendørs). Adspurgt udendørs vil børnene rigtig gerne have flere naturoplevelser!.De der forhindrer dem er de voksne!

Forældrene har ikke tid, de er bekymrede, de mener, at de skal værne børnene mod alle de farer, der lurer derude (på den anden side af hoveddøren) – kryb, kulde, pædofile, lynnedslag, skarpe genstande, mosehuller, ulve, fugleinfluenca, etc.

De voksne er også travlt optaget af at opføre indkøbscentre, hvor der tidligere var marker og skov, motorveje gennem moseområder og opføre højhuse langs kystlinierne.

Projektets vision

Nature – the ultimate provider of adventure! We provide incredible envirements on location in wish people have the best time of their life!

Kunne ikke lige finde de rigtige ord på dansk, så det blev til en engelsk tekst som oplæg til en vision :-)

Indsatsområder / aktiviteter

Her nogle idéer og forslag til indsatsområder:

  • Udfærdige en præsentation af “produktet”. Skal give et indlysende svar på hvorfor vi skal tilbage til naturen – med billeder, stemninger, tekst i en overskuelig og enkel form.
  • Her melder én af udfordringerne sig – vores “konkurrenters” produkter har nogle få og præcise USP, er det samme hver gang og i samme indpakning. Vores produkt derimod ændrer sig konstant – ikke bare ved årstidernes skiften, men også blot hvis en sky dækker for solen i fem sekunder. Det er så mirakuløst og fantastisk, men i traditionel markedsføringsmæssig tænkning er det katasrofalt. En Big Mac skal være den samme I Tokyo og Nykøbing Falster!
  • Brandingeksperter. Med vores “præsentation” i kufferten opsøger vi de bedste eksperter inden for branding og marketing I Danmark, Skandinavien og/eller verden? De skal give deres bud på, hvordan vi kan markedsføre “produktet”. Input vi kan anvende til en egentlig “Brainstorming” med nogle “rigtige og skønne tosser” J
  • Vi samler nogle helt unikke kræfter. Personer som har (be)vist deres evne til at tænke fuldstændig abstrakt indenfor en række områder – hjerneforskere, sociologer, kunsterne, teaterinstruktører, pædagoger, etc.
  • Grovskitse til marketingplan. Dels overordnet strategi, dels helt ned til logo, pay-of, overskrifter, brødtekster, gimmicks, storyboard til video/film, etc.
  • Medieplanlægning. Med marketingplanen i hånden skal vi finde samarbejdspartnere – probono – blandt reklamebureauer, traditionelle medier og sociale medier.
  • Finansiering. Med meldingen fra “bidragsydere” om mediedækning (probono) har vi en idé om hvilket beløb vi mangler for at gennemføre planen. For at indsamle reste­rende beløb kan vi evt. benytte os af crowdfunding (f.eks. Kickstarter) ligesom det bør være en kærkommen CSR-aktivitet for større virksomheder (sponsorater såvel som at stille spidskompetencer til rådighed).
  • Socialøkonomisk virksomhed. På naturens vegne etablerer vi en socialøkonomsik virksomhed – alt overskud går til udvilking af projektet – og lader os ydmygt ansætte til at varetage dens intereser!

Socialt iværksætteri

Social Entrepreneur

Definition af Social Entreprenørskab

Der er næsten lige så mange definitioner af Social Entreprenørskab, som det antal personer der anvender udtrykket.

NaturCompagnietRapporter/LitteraturSocialt iværksætteri

Hike Esrum

Positive sammenhænge mellem sårbare unge og natur

Gennem de to år fonden har drevet NaturCompagniet, har vi kunne iagttage en lang række fordele og udviklingsmuligheder, der er forbundet med at de sårbare unge opholder sig i naturen over flere dage.

Sociale udfordringer

IMG_3638

Beskrivelse af psykiske sygdomme blandt børn

I denne artikel gives en kort gennemgang af de mest udbredte psykiske sygdomme hos børn og unge.


NaturCompagniet

P1000590

Vilde rødder i NaturCompagniet

Som supplement til aktiviteterne i NaturCompagniet – støttegrupper for børn og unge i naturen – er vi nu også begyndt at samle planter, bær og svampe i skove, på strande, strandenge og heder.

Sociale udfordringer

IMG_4496

Børn lider mentalt af natur-mangel

Ny forskning viser, at et tættere naturforhold gør børn klogere på mad og natur, giver større lyst til at lære og styrker børns mentale og fysiske sundhedtilstand.

NaturCompagniet

NC_banner_stort 2

NaturCompagniet – Støttegrupper for sårbare børn og unge

Dokumentation viser, at kursus i naturen for unge med særlige behov, er mere effektiv end den traditionelle behandling. NaturCompagniet har en virkning på mange forskellige områder, med særligt gode resultater for unge med selvtillidsproblematikker som f.eks. misbrugere, spiseforstyrrede og depressionsramte.


NaturCompagniet

IMG_4117

Hvorfor virker NaturCompagniet så godt overfor sårbare unge?

Der er ingen tvivl om, at plads er en vigtig faktor, når der tales om trivsel for psykisk sårbare børn og unge. Uderummet byder på ”højt til loftet” og lyden kastes ikke rundt mellem væggene, som i skolen og hjemmet. De unge får også bedre mulighed for, at kunne koncentrere sig i naturen.

Socialt iværksætteri

DSC_0679

Socialt entreprenørskab

I denne artikelsamling formidles den nyeste viden om et fænomen, der i disse år er under hastig udbredelse: Socialt iværksætteri.

NaturCompagniet

IMG_0485

Traumatiske oplevelser med i skoletasken

I flere af vores støttegrupper i naturen oplever vi unge der har forsøgt, at starte på uddannelse flere gange, men som forlader skolen umiddelbart efter studiestart. De fortæller om, at de er bange for at føle sig unødvendige, at de vågner om natten badet i sved, fordi oplevelsen af at være en fiasko i klasselokalet endnu en gang har hjemsøgt dem.


NaturCompagniet

DrengeSusBål

En bjørnetjeneste – at efterlade børn og unge indendørs!

Fonden vil så gerne have, at forskningen fra udlandet kan anvendes herhjemme så hurtigt som muligt. Vi kan konstatere, at flere og flere børn og unge lider af stress, depression og angst. Her har vi jo en medicin der virker – og så er den uden bivirkninger og gratis!

Socialt iværksætteri

IMG_4577

Sociale virksomheder sættes på den politiske dagsorden

Alle taler om dem, men nu vil regeringen og Enhedslisten gøre noget ved det: De såkaldte socialøkonomiske virksomheder. Virksomhederne, som har det til fælles, at de ansætter personer med nedsat arbejdsevne, handicap eller sociale og psykiske problemer.

Sociale udfordringer

IMG_1571

Fattige børn på dagsordnen

60.000 danske børn befinder sig under fattigdomsgrænsen. De lever i familier, hvor der i reglen ikke er råd til ferieoplevelser, fritids­aktiviteter, en ordentlig børnefødselsdag eller bare det at få en ordentlig madpakke med til frokost. Det kan medvirke til social isolation, hvilket kan skabe problemer for børnene langt ud i fremtiden.


Sociale udfordringer

IMG_1839

“Jeg kommer heller ikke idag”

Ofte – men ikke altid – kan sårbarheden ses. Den kan ses i den unges adfærd, som for eksempel kan være udadreagerende eller selvdestruktiv.

Sociale udfordringer

IMG_2888

Curling-debat fjerner fokus fra reelle problemer med børn og unge

Det største problem omkring børn og unge i dagens Danmark er ikke, hvordan den brede middelklasse opdrager deres børn. Det største problem er den gruppe af udsatte unge – fra alle samfundslag – som lever uden kærlighed og støtte fra deres forældre.

Socialt iværksætteri

Suså

Nyt projekt: NatureWorks

NatureWorks er et sammenhængende vejledningsforløb for udfordrede unge i alderen 15 til 25 år, hvor hovedsagelig uderummet og naturen danner de pædagogiske rammer for aktiviteterne.


Socialt iværksætteri

IMG_2498

Hjælp til unge med at genfinde troen på sig selv

Unge med psykiske udfordringer har brug for støtte til at komme i gang med uddannelse eller job. Ellers risikerer de at falde uden for arbejdsmarkedet.

Sociale udfordringer

IMG_4113

Lange ventetider for psykisk sårbare børn

Ventetiden kan få konsekvenser børn med psykiske vanskeligheder. Børnene kan risikere at udvikle yderligere adfærdsmæssige vanskeligheder i ventetiden eller når de ikke er i behandling. De kan f.eks. blive aggressive eller udadreagerende.

Sociale udfordringer

IMG_9891

Hvem er nutidens ungdomsgeneration?

Hvad kendetegner nutidens ungdomsgeneration? Kan man overhovedet tale om én generation, eller er de unge alt for forskellige? Hvordan adskiller ungdommen sig fra tidligere generationer, og hvordan er forholdet mellem generationerne?


Socialt iværksætteri

IMG_2330

Socialt design

Designere kan bidrage til at skabe bedre velfærdsydelser til færre penge!

Sociale udfordringer

IMG_1361

Skoleelever bevæger sig alt for lidt

Skolebørn er langt fra målet om en times daglig motion. Både skole og forældre skal rykke, hvis det skal nytte.

NaturCompagniet

Skovtykning

Vandre-terapi

Som supplement til vores støttegrupper i naturen over flere dage i ”vildmarken”, kan NaturCompagniet nu også tilbyde vandring på en enkel dag. Vi kombinerer en lang række gavnlige faktorer for sårbare unge i én enkelt pakke: bevægelse, natur og socialt samvær.


NaturCompagniet

IMG_4483

Virker ‘en dosis natur’ på samme måde som ‘en dosis medicin’ mod ADHD hos børn?

Det er bare et af de spørgsmål, Matt Stevenson undersøger i sit ph.d.-projekt hos Videncenter for Friluftsliv og Naturformidling ved Københavns Universitet.

Socialt iværksætteri

IMG_0054

Elektronisk legeplads

Flere større legepladser i Danmark har investeret i ‘den elektroniske legeplads’, som er en interaktiv legeplads, hvor pæle på pladsen samt diverse legeremedier har tilkobling til en computer, hvor børnenes præstationer registreres.

NaturCompagniet

IMG_4026

Børn lider mentalt af natur-mangel

Ny forskning af lektor i sundhedspædagogik ved DPU Aarhus Universitet, Karen Wistoft, viser, at et tættere naturforhold gør børn klogere på mad og natur, giver større lyst til at lære og styrker børns mentale og fysiske sundhedtilstand.


NaturCompagniet

Kano Grupper

Kanotur på Immeln

Formålet med denne tur er, at få de unge til at øge deres sociale bevidsthed samt ikke mindst, at skabe de rammer, som kan bidrage til et ”helle” fra dagligdagen.

Socialt iværksætteri

Smil i sten

Ny platform for sårbare unge

Fonden vil udvikle en platform, hvor børn og unge der har fået stilet en diagnose, kan finde svar på mange af de spørgsmål, der opstår i kølvandet på udredningen.

NaturCompagniet

IMG_1998

NaturCompagniet til Hallandsåsen i Skåne

Rygsækkene er pakket, vandreskoene snøret, og gruppen af de sårbare unge er parate til at vandre op mod det første sted, hvor vi skal slå lejr ved Trollehaller-massivet.


Sociale udfordringer

DSC_0140-1

Brug for en forstærket ADHD-indsats

Der er meget at vinde for den enkelte ved en forstærket indsats. For eksempel ved at vende en ofte tilstedeværende negativ spiral med nederlag efter nederlag.

Socialt iværksætteri

Soveposer1

Sommer Adventure

NaturCompagniet inviterer børnefamilier, der ikke selv har råd til ferie, på adventure i den svenske vildmark. Vi vil give børnene og deres forældre nogle vidunderlige oplevelser i naturen, og skabe et frirum så de føler, at de er på ferie.

Sociale udfordringer

IMG_1946

Uholdbart – Hvem tager ansvar for en ufaglært generation?

Krisen har ramt de unge hårdt. Ungdomsarbejdsløsheden er i dag på ca. 13 procent, og mere end 200.000 unge har i dag ikke en uddannelse ud over folkeskolens afgangsprøve.